Artikel Editorial: Wie kommt das Neue in die Hochschule? Tobias Haertel, Ralf Schneider, Johannes Wildt PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen The development and findings of the NML (New Media in Teaching) initiative Felicitas Pflichter PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen New Ideas for sustainable development? Improvement of capacity-building measures as implemented by the Berlin Centre for Higher Education (Berliner Zentrum für Hochschullehre (BZHL)) Sabine Brendel, Björn Kiehne PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Change management and diversity – Towards a new awareness in higher education institutions Andrea Güttner PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Design of university change – Interventions as a tool in change processes Karl-Heinz Gerholz PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen It’s not only about curriculum – an example of participatory development of study programs Susanna-Maria Henkel, Monika Sieghardt PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen After Bologna: Why new ideas (sometimes) do not make it into the university. The example: internships in academic studies Wilfried Schubarth, Karsten Speck, Andreas Seidel, Corinna Gottmann, Caroline Kamm, Andrea Kopp, Maud Krohn PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen elearning as innovation in universities – perspectives for organisational development Claudia Bremer PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Lifelong learning: Recognition of prior learning in the realm of higher education Gregor Bechtold, Matthias Knoll, Mario Stephan Seger PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Implementation of problem-based learning – Institutional requirements and conditions Claude Müller PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Excellent teaching right from the start – Coaching for newly appointed professors Frank Linde, Birgit Szczyrba PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Deriving profiles of teaching concepts to support appointment procedures at universities Heinz Ahn, Yvonne Höfer, Linda Kunz PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen The side-effect of a teaching award as an impulse for innovative ways of academic development Gisela Prey, Kerstin Emmerich PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Tutorials as a field of research: From ‘private lessons’ to impulses for teaching excellence Birgit Szczyrba, Matthias Wiemer PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Impact of professional development on dealing with contradictory demands in teaching Elisabeth Julia Erika Wegner, Matthias Nückles PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen An appeal for shortcuts in the further education of lecturers Mark Zeuch, Kristina Müller, Martina Schmohr PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Time for PaSDa! Discourses and concepts concerning the question: How to bring something new into higher education?! Examples from the University of Paderborn Diana Urban, Daniel Al-Kabbani PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Acceptance of educational development programs for student tutors in different academic disciplines Eva Höpfer, Nathalie Baumeister, Katrin Klink, Anke Diez PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Depiction of learning systems for the design of learning culture Pia Lindner, Dirk Unterschemmann PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Opportunities and challenges of fostering creativity in higher education Tobias Haertel, Isa Jahnke PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen How to diagnose and improve self-regulated learning with self- monitoring protocols Anne Allgaier, Andreas Lachner, Björn Stucke, Sabine Rey, Cornelius Frömmel, Siegfried Fink, Matthias Nückles PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Implementation of a portfolio to support learning processes at a university Simone Rechenbach, Renate von der Heyden, Wolf-Dieter Lettau, Annette Nauerth, Ursula Walkenhorst PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Tests – finally on the agenda, but in the right way? Tobias Haertel, Ramona Schürmann PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Continuous learning – Interventions in engineering education Kristina Schulz, Heidi Krömker PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen The mid-term evaluation: collaborative course improvement Andrea Frank, Melanie Fröhlich, Swantje Lahm PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen Gender competence as a part of teacher-training – too innovative for German universities? Bettina Langfeldt, Anina Mischau PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen The relevance of personnel development in higher education using the example of a German elite university Silke Weisweiler, Tanja Peter, Claudia Peus, Dieter Frey PDF (Deutsch) Ansehen Herunterladen